pirmdiena, 2026. gada 10. augusts
Rīga TV

Pasaules un Latvijas ziņas vienuviet

VeselībaPublicēts: 2026. gada 10. augusts 04:21

Pētījums: pilntauku piena produkti neapdraud svaru un holesterīnu

Toronto Universitātes pētnieku vadīts 12 nedēļu pētījums liecina, ka trīs pilntauku piena produktu porcijas dienā neietekmē negatīvi svaru, ķermeņa uzbūvi vai asins lipīdu līmeni. Rezultāti liek apšaubīt ilgus gadus doto ieteikumu izvēlēties zema tauku satura piena produktus.

Foto: ScienceDaily Veselība

Kanādā veikts jauns pētījums, ko vadījis Toronto Universitātes profesors Hārvijs Andersons, papildina liecības par to, ka pilntauku piena produkti var būt veselīga uztura sastāvdaļa. 12 nedēļu garumā 74 pieaugušie lietoja atšķirīgu daudzumu piena produktu dažādos uztura režīmos. Pētnieki secināja, ka trīs pilntauku piena produktu porciju lietošana dienā negatīvi neietekmēja ķermeņa svaru, ķermeņa uzbūvi, enerģijas vielmaiņu vai asins lipīdu rādītājus. Pētījuma rezultāti nesen publicēti žurnālā The Journal of Nutrition.

Kāpēc pilntauku piena produkti raisījuši bažas

Piena produkti satur piesātinātos taukus, kas tradicionāli saistīti ar paaugstinātu holesterīnu un lielāku sirds un asinsvadu slimību risku. Tāpēc Kanādas un daudzu citu valstu uztura ieteikumi mudinājuši izvēlēties bezmaigus vai zema tauku satura piena produktus. Tomēr, pēc Andersona teiktā, cilvēku pētījumu dati ne vienmēr apstiprinājuši šīs bažas — vairāki pētījumi nav atklājuši saikni starp pilntauku piena produktu lietošanu un veselībai kaitīgām sekām, bet daži, tostarp Temerty medicīnas fakultātes profesores Kozetas Millikas vadīts darbs, pat liecinājuši par labvēlīgu ietekmi.

Trīs porciju testēšana

Pētījumā 74 pieaugušie ar liekvsaru vai aptaukošanos tika sadalīti trīs grupās: viena sekoja zema piena produktu daudzuma diētai ar kaloriju ierobežojumu, otra — enerģētiski neitrālai diētai ar trim piena produktu porcijām dienā, bet trešā — neierobežotai diētai, kas arī ietvēra trīs porcijas dienā. Dalībnieki, kuri lietoja vairāk piena produktu, uzrādīja uzlabotu asinsspiedienu un saņēma vairāk kalcija, olbaltumvielu un D vitamīna, salīdzinot ar zema piena produktu daudzuma grupu, savukārt svarā, ķermeņa uzbūvē un holesterīna līmenī būtiskas atšķirības netika konstatētas.

Iespējamais skaidrojums

Andersons norāda, ka novēroto sakritību starp piesātināto tauku paredzamo kaitīgumu un neitrālo vai pat labvēlīgo piena produktu ietekmi var izskaidrot tā sauktā piena matricas hipotēze — ideja, ka pārtikas fiziskā struktūra ietekmē to, kā organisms uzsūc un izmanto uzturvielas. Piena produktos olbaltumvielas kazeīns un sūkalas ir saistītas ar taukiem un citām uzturvielām, kas ļauj tām organismā uzsūkties pakāpeniski.

Nozīme gados vecākiem cilvēkiem

Andersons uzsver, ka atklājumi var būt īpaši nozīmīgi gados vecākiem cilvēkiem, kuriem nepieciešams mazāk enerģijas, bet kuriem var būt grūti uzņemt pietiekami daudz olbaltumvielu un citu uzturvielu. Piens šādos gadījumos varētu būt praktisks veids, kā apmierināt uztura vajadzības, nepalielinot hronisku slimību risku. Pētījums saņēma finansējumu no Kanādas lauksaimniecības partnerības programmas un Mitacs Accelerate programmas.

Komentāri

0/1500

Komentāri tiek automātiski moderēti. Aizliegts naids, draudi, personas dati un spams.

Ielādē komentārus…

Vēl šajā kategorijā